NORD levert aandrijving voor hefbrug bij Jaarbeurs in Utrecht

Beschrijving

De aandrijving van NORD voor de hefbrug op het Jaarbeursterrein bestaat uit een standaard elektromotor van 5,5 kW met hydraulische schijfrem. Deze drijft via een co-axiale tussenreductor en een haakse MAXXDRIVE-kegeltandwielreductor met een overbrenging van 1170:1 de enkele liertrommel van het hefmechanisme van de brug aan. De gehele aandrijfgroep voldoet aan NEN 6786-1, Voorschriften voor het ontwerp van beweegbare delen van kunstwerken – Deel 1: Beweegbare bruggen, kortweg VOBB. Deze norm geeft de technische bepalingen voor het toetsen van de constructieve veiligheid van de mechanische uitrusting van alle typen beweegbare bruggen voor weg- en railverkeer, fietsers en voetgangers.

Naast de motor en de reductoren leverde NORD een subframe waarop alle onderdelen tot een compleet machinewerk zijn gemonteerd. “Dit was een extra reden om voor NORD te kiezen, want NORD heeft ons hiermee ontzorgd,” aldus de projectmanager. “We kregen geen pakket losse aandrijfcomponenten aangeleverd, maar een compleet frame met alle gemonteerde onderdelen. Dat hoefden we bij wijze van spreken alleen maar op zijn plaats te hijsen. Het frame voldeed aan de eisen en de aandrijving was getest. Dat maakte de installatie van de NORD-aandrijving uiterst eenvoudig.”

NORD bouwde het frame conform NEN EN1090 voor staalconstructies. Alle veiligheidssensoren voor het besturingssysteem voldoen aan de geldende SIL-certificering. De zogeheten Factory Acceptance Test (FAT) van de gemonteerde aandrijving vond niet bij Solidd plaats, maar in eigen huis op basis van een vooraf opgesteld document.

De aandrijvingen van NORD hebben als voordeel dat ze door hun constructie vrij compact zijn. Dat is bij de bouw van nieuwe en de renovatie van bestaande bruggen van groot belang, want de beschikbare ruimte voor de aandrijving is vaak beperkt. Hiermee heeft NORD een duidelijk pluspunt.

Media

Deel op Social Media

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Scroll naar top