Green is the winner
Wilo Nederland BV

Groen is de winnaar

Ongeveer een halve eeuw geleden nam Wilo een baanbrekende beslissing ten gunste van Wilo-groen als bedrijfskleur. Lees meer over deze strategische ontwikkeling van het merk, dat tegenwoordig over de hele wereld aanwezig en gemakkelijk herkenbaar is.

Delen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Ongeveer een halve eeuw geleden nam Wilo een baanbrekende beslissing ten gunste van Wilo-groen als bedrijfskleur. Dit was het begin van de strategische ontwikkeling van het merk, dat tegenwoordig over de hele wereld aanwezig en gemakkelijk herkenbaar is.

Jarenlang bestond de marketing van Wilo uit een traditionele, volledig technische brochure en niets meer. Geen print- of radioreclame. Wilhelm Opländer was van mening dat kwaliteit de beste vorm van reclame is. In de jaren vijftig hield de directeur van het bedrijf zelf lezingen voor installateurs en verwarmingstechnici. Dr. Jochen Opländer nam later ook veel van deze lezingen over. Hierbij reisde hij van stad tot stad en legde meer dan 100.000 kilometer per jaar af om klanten te bezoeken en informeren over de laatste technische ontwikkelingen bij Wilo. Wie het bedrijf kende, wist waar het voor stond; maar Wilo leren kennen was niet zo eenvoudig.

De eerste stappen naar de juiste huisstijl waren dan ook een belangrijk onderdeel van de geschiedenis van Wilo. Machines waren traditioneel grijs, dat gold ook voor Wilo-pompen. Hoewel Wilo sinds de jaren vijftig af en toe pompen in verschillende tinten groen leverde, zat daar geen specifiek kleurconcept achter. In een lang proces, waarbij veel parameters in overweging werden genomen, viel uiteindelijk de keuze voor een ‘Wilo green’. Het belangrijkste doel was om Wilo te onderscheiden van de concurrenten, die ook begonnen waren hun grijze pompen in zilver, rood of blauw te schilderen.

Vanaf dat moment werden niet alleen de producten in dit Wilo-groen gekleurd – gebouwen, werkkleding, reclamemateriaal, kortom het hele publieke imago werd groen geverfd. Daarmee slaagden ze erin om als merk en bedrijf een buitengewoon onderscheidend design neer te zetten. Groen bleek ook een consequente en toekomstgerichte keuze, zeker in het licht van het steeds belangrijker wordende thema duurzaamheid en als onmiskenbaar handelskenmerk van Wilo.
– Volg de URL voor het volledige verhaal.

Contactinformatie

Stuur ons een bericht

Scroll naar top